Find gode søgeord – Dine kunder har guldkornene

Når du skal findes gode søgeord er det en rigtig god idé, at lytte til dine kunder. Hvad spørger de om, hvad kalder de tingene og hvilke tillægsord benyttes – lille, stor, billig osv. I mange brancher findes der en hulens masse forskellige ord og vendinger der i bund og grund, dækker over samme produkt eller ydelse.   Et helt tilfældigt eksempel kunne være en svensknøgle, som også hedder en skruenøgle, eller en skiftenøgle, for nu at tage de mest anvendte navne for svensknøglen, som jeg kalder den.

For mange kunders vedkommende er det ligegyldigt hvad det rigtige ord er, de er blot på udkig efter et stykke værktøj der kan spænde møtrikker mm. Nu er jeg ikke ekspert i værktøj og kender derfor ikke den korrekte betegnelse. Jeg ved til gengæld at de fleste værktøjskasser indeholder mindst én, og der derfor må være et marked.

En hurtig søgning på de tre ord i Google’s søgeordsværktøj viser da også, at alle tre betegnelser generer søgninger på de eksakte søgeord. Det er samme mønster der går igen, hvis vi kigger på fleksible søgninger på de samme søgeord.

Ordet svensknøgle er det mest søgte, men de andre søgeord generer også søgninger, knapt så mange, men skal selvfølgelig ikke glemmes.

Søgeordene kommer i dialogen

Men hvad nu med de søgeord vi ikke kender, de søgeord der benyttes for det samme værktøj. Der findes sikkert flere forskellige søgeord, og det er sandsynligvis kun de potentielle kunder, som ligger inde med hemmeligheden.  De kunder vil vi selvfølgelig gerne hapse, og her er det en rigtig god idé at lytte til hvad kunderne ellers kalder svensknøglen. Der kommer nemlig mange gode søgeord ud af dialogen med kunden, både i skrift og tale.

Skriv søgeord ned når du er i dialog

Væn dig til at noter ned, når du er i dialog med en kunde, hvilke ord og vendinger bliver der brugt om produktet, hvilke tillægsord benyttes osv.  Skriv endeligt så meget som muligt, hellere en masse, end for lidt, du kan altid sortere i søgeordene bagefter, det er nemlig vigtigt at fange guldkornene. Det er langt fra sikkert at guldkornene kommer ved de første 10 eller 20 kunder, der skal nogle gange mange til, men tro mig, de kommer.

Sjovt at samle søgeord

Jeg har kun oplevet, at de enkelte medarbejdere syntes, at det er sjovt at samle søgeord, ja, der er faktisk gået lidt sport i den. Rigtigt sjovt bliver det, når et lidt specielt søgeord, faktisk også ender med en konvertering fra hjemmesiden. Konverteringen er også er med til at styrke motivationen til fortsat at knokle på.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *