Hård kost – men virkeligheden for sælgere!

Hvor meget status er det egentlig i at være sælger? – Det afslører en nylig offentliggjort undersøgelse, udført af analyseinstituttet YouGov for Ugebrevet A4, hvor 2014 personer, på en skala fra 1 til 10, har tilkendegivet der deres syn på prestigen i 99 forskellige stillinger. Måske ikke så overraskende, toppes listen af piloter, læger og advokater. I bunden finder vi flere servicefag, typisk i de lave lønrammer.

Uændret placering i 5 år, mindst!

Godt under midten, nemlig på plads nr. 66 og med en karakter på 5,3 finder vi sælgere. En tilsvarende undersøgelse fra 2006 også udført for Ugebrevet A4 afslørede nøjagtig den samme placering. Der er altså relativ lidt prestige i at være sælger og der er ikke sket nogen udvikling på det punkt i 5 år, overhovedet. Som med alle andre undersøgelser skal resultatet selvfølgelig vægtes med et vist forbehold, fordi det er et meget generaliseret billede der ikke tillader plads til nuancer. Men omvendt set, tror jeg faktisk, at det er en god indikation af virkeligheden hvis man betragter os sælgere over en kam.

Forhold dig til virkeligheden

Hvis du er sælger som jeg og går rundt i den overbevisning at dit job er velanset og prestigefyldt, så få lige begge ben ned på jorden og forhold dig til virkeligheden. Hård kost, men sådan er det og det må vi forholde os til.  Jeg vil våge den påstand, at en tilsvarende undersøgelse blandt sælgere selv, ville give et resultat med en placering godt over midten. Vores job er altså ikke så prestigefyldte som vi selv går rundt og forestiller os. Og endnu værre, det har vi siddet overhørigt i de sidste 5 år.

Lige børn leger bedst

Er der så egentlig nogen grund til at hæve vores status og prestige, eller går det meget godt som det går? Til det kan jeg kun svare ja, det mener jeg klart at der er – af to årsager. For det første, fordi det viser os selv, at vi er i stand til at flytte os, hvilket for mig at se er en del af den personlige udvikling. Og punkt to, fordi jeg mener, at der er en vis sammenhæng mellem præstige og kundernes tillid til det arbejde vi udfører. De beslutningstagere jeg møder i mit job er, uden undtagelse, placeret højere i prestigetabellen end jeg selv. Og alt andet lige, må det være både nemmere og sjovere at sælge, hvis kunderne ser en vis status i vores job – for lige børn leger som bekendt bedst.

Vi skal da stå ved det vi er

Hvad kan vi så gøre for at stryge højere op i tabellen, nu hvor vi har stået i dvale i de seneste 5 år, mindst? Mange har allerede skiftet til titler som account Manager, erhvervskonsulent, salgsingeniør og så videre. Om det har haft nogen effekt, så langt, kan jeg tvivle på. Jeg tror stadig hovedparten vurderer os ud fra det arbejde vi udfører og ikke så meget titlen. Vi skulle måske starte med at kalde os for det vi er, nemlig sælgere, for så længe vi ikke selv står ved det, har jeg svært ved at se hvordan kunderne skal ændre holdning. Dernæst skal vores mission med kunden ikke pakkes ind i alle mulige indpakninger, når det eneste det faktisk handler om er at sælge, for det er det vel, hvis man er sælger, account manager osv.  Alt andet vil i min optik være en undervurdering af kunden.  En undervurdering der i den grad er med til at trække os ned i tabellen.

Vi skal handle i nutiden

Flere af de sælgere som jeg har konfronteret med resultatet af undersøgelsen, har hårdnakket påstået, at det er fortidens “smarte og hurtige sælgere” der har ødelagt vores image. Et image og en status der stadig hænger på. Det er da også sandsynligt, at det har en vis betydning. Men længere holder den altså ikke. Vi er nødt til at tage stilling til det der sker i nutiden, handle på det og ikke give andre skylden.

Den endegyldige opskrift på hvordan vi får os sælgere længere op i tabellen har jeg ikke, desværre. Jeg har mine holdninger og det har du sikkert også – så byd ind med en kommentar og lad mig høre hvad du mener!

Undersøgelsen kan i øvrigt læses i sin fulde længe her på Ugebrevet A4’s hjemmeside.

5 tanker om “Hård kost – men virkeligheden for sælgere!”

  1. Hej Jesper
    Jeg kan sagtens genkende det billede. Jeg har selv været på arbejdspladser, hvor en stor del af personalet har set ned på sælgerne og ikke regnet dem for lige så “fine”. Helt absurd, for dygtige sælgere vil formentlig – krise eller ej – altid være nogle af de allermest efterspurgte medarbejdere i erhvervslivet – og dermed også særdeles vellønnede. Men verden er fuld af snobberi.

  2. Tak for din kommentar Rasmus
    Jeg kender mange dygtige sælgere, som bestemt fortjener en langt bedre “rating” end undersøgelsen viser – og jeg er enig med dig i, at dygtige sælgere, er super vigtige for virksomheden i forhold til salg og indtjening. Jeg oplever af og til en vis ambivalens omkring forholdet til sælgere. På den ene side er sælgere dem som skaffer omsætning til virksomheden. På den anden har de selvsamme virksomheder, eller rettere sagt medarbejdere i disse, ikke det store fidus til sælgere, tankevækkende ikke?

    1. Hej Bjarne
      Dit råd er hermed givet videre. Selvom det nok er de færreste sælgere som vil bryde sig om at stoppe med at sælge. Men tale/lytte forholdet kan der godt strammes lidt op på, for nogles vedkommende.

  3. Spændende læsning, havde faktisk ingen ide om at sælgere blev rangeret så lavt som tilfældet er.

    Men trenden går vel også i retning af konsulent-baseret salg, så Bjarnes råd om at lytte er ikke helt ved siden af.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *