For 10 år siden havde jeg en minikronik i Erhvervsbladet der omhandlede IP telefoni set med 2001 øjne. Dengang var udbredelsen af IP telefoni i de danske virksomhederne meget begrænset og teknologien var reelt kun i sin spæde start. Mange virksomheder havde derfor svært ved at gennemskue markedet og mulighederne, når der skulle vælges en ny telefoni løsning.
I kronikken skrev jeg blandt andet, at kunderne følte, at de var nød til at indrettet sig efter teknologien og IP telefoni var et enten/eller valg, hvilket var årsag til at mange valgte IP telefonien fra. Nu er der heldigvis løbet meget vand i åen på de 10 år der er gået. Både tele- og databranchen er blevet rigtig skrappe til at færdes på markedet og lytte til kundernes behov. I øvrigt kunder der for de flestes vedkommende er helt bevidste om fordele og ulemper ved IP telefoni. Samtidig har de mange producenterne af IP telefoni tilført de faciliteter som markedet efterspørger.
IP telefoni er en del af vores hverdag
Min profeti den gang var, at IP telefonien ville blive en naturlig del af vores hverdag. Jeg skrev også at teknologien ville blive en sammensmeltning af de bedste elementer fra den gamle telefoni verden og så den moderne IT verden. Begge dele er faktum i dag – IP telefoni er nemlig blevet voldsomt udbredt i Danmark, både til private og til virksomhederne. Sammensmeltningen af tele og IT verdenen er sket, hvilket også bekræftes at de mange teleprodukter, som er kloner mellem telefoni og data.
IP telefonien har fået drøje hug undervejs
Vejen til målet har ikke været helt uden forhindringer – IP telefonien har fået drøje hug undervejs. Mange virksomheder som tidligt, måske for tidligt, valgte at benytte IP telefoni, har om nogen mærket udfordringerne ved en ny teknologi. Omvendt set er det netop de virksomheder der har været med til at sikre, at børnesygdommene blev kureret
IP telefoni – ansvaret er flyttet til IT afdelingen
Jeg påstod den gang i 2001 at ansvaret for IP telefonien ville lande i IT afdelingerne – en lidt billig påstand, da alt andet ville være unaturlig, når nu telefonien ville blive en del af netværket. Min baggrund for påstanden var, at der tidligere var tradition for at telefoni lå under økonomiafdelingen. I dag ligger ansvaret selvfølgelig i IT afdelingen mange steder og IP telefonien administreres som en del af virksomhedens samlede kommunikationsplatform.
Mobilitet bliver en væsentlig faktor
Faktum er at IP telefoni er blevet voksen i de 10 år der er gået og giver i dag et hav af fantastiske muligheder. IP telefoni er ikke kun forbeholdt de store virksomheder, som tendensen var tidligere. Alle nye løsninger som leveres i dag er nemlig IP baseret i en eller anden udstrækning. Mit bud på fremtiden er, at mobilitet bliver en væsentlig faktor. Der vil ud fra kundernes behov, blive sat helt nye standarder for mobilitet og integration mellem mobiltelefoni og IP telefoni. Sammen med mobiliteten er der nemlig stadig behov for, de mere traditionelle telefoni funktioner.