Jeg har haft fornøjelsen af at følge udviklingen inden for telefoni rigtig tæt igennem de sidste 20 år, som konsulent i branchen. En af de platforme som jeg personligt mener er et hit, er de rene mobile løsninger, hvor virksomheden udelukkende benytte mobiltelefoni til medarbejderne. Denne form for telefoni giver nemlig så mange fordele, at den klart skal med i overvejelserne, når der skal investeres i ny telefoni til virksomheden.
Mobiltelefoni der giver 100 % mobilitet
En af de helt klare fordele ved mobiltelefoni og hosted omstillingsanlæg, er, at der skabes 100 % mobilitet, så firmaets hovednummer kan besvares, uanset om der er medarbejdere til stede i virksomheden eller ej. En anden stor fordel, er, at omstillingsanlægget er hosted i skyen, så der ikke skal bindes penge i et traditionelt omstillingsanlæg, som ellers tidligere var løsningen hvis der var flere telefoner i virksomheden.
Mange funktioner følger med
Med til de fleste mobile løsninger følger mange af de funktioner med, som tidligere kun fandtes i traditionelle omstillingsanlæg. Alle disse funktioner er nu placeret i skyen på hostede platforme. Velkomstbeskeder, ventemusik, tryk-selv menuer og timerstyringer er nogle af de mest brugte funktioner og faktisk ganske nemme at opsætte i en hosted løsning. Det samme gør sig gældende, når hovednummeret skal betjenes. Her opsættes blot en kø, som indeholder et antal mobiler, der ringer på hovednummeret, og den enkelte medarbejder kan så melde sig ud og ind af køen efter behov. Løsningerne er også ganske smarte, når der skal sendes opkald videre til en vagttelefon og lignende uden for normal åbningstid. Disse viderestillinger kan endda fjernstyres hvis vagten skal flyttes til en anden mobiltelefon.
En og samme mobil til arbejde og fritid
Det er ofte sådan, at et firma der i benytter ISDN linjer til deres traditionelle omstillingsanlæg, råder over en serie af fastnetnumre, der bruges til direkte numre til de enkelte medarbejdere. Hvis mobiltelefoner så også bruges i privat regi kan den enkelte medarbejder vælge at vise dette firmanummer i arbejdstiden og mobilnummer i fritiden. På den måde adskilles arbejde og fritid uden der skal investeres i flere telefoner.
Til både almindelige mobiler og smartphones
De fleste mobile omstillinger virker uanset om medarbejderne har almindelige mobiltelefoner eller smartphones. Med smartphones er betjeningen dog ofte noget nemmere, da mange løsninger tilbyder en app hvor brugeren kan fjernstyre sine indstillinger hvor det med almindelige mobiltelefoner sker ved hjælp af koder.
Ideel til mange brancher
Der er en stor efterspørgsel på markedet for mobiltelefoni i et hosted omstillingsanlæg og der er heller ikke tvivl om, at det er vejen frem i mange brancher. Håndværkerbranchen er klart en af de brancher der kan få stor glæde af en sådan løsning, da der ofte er behov for stor mobilitet. Men der er egentlig mange andre brancher der kan få udbytte af de mobile løsninger. Det kræver blot lidt tilvænning at undvære bordtelefonen.
Hej Jesper
Jeg er ved at starte firma og har tænkt på en løsning som du beskriver med 2-3 telefoner til begyndelsen. Vil bare gerne have en telefon på kontoret som ikke er en mobil. Kan jeg få en almindelig tlf til at virke sammen med.
Mvh Michael
Hej Michael
Tak for din kommentar. Hvis du vælger en mobiludbyder, som også tilbyder IP telefoni, kan du sagtens få en almindelig telefon sat op på kontoret. Det vil typisk være en IP telefon, som så indgår i den samlede løsning med mobilerne. Du kan evt. tage et kig på One Connect fra Uni-Tel http://uni-tel.dk/one-connect/ det er en god løsning som jeg har positiv erfaring med. Men der er også andre udbydere af løsninger.
Mvh
Jesper