Hvis du vil være helt fremme i skoene, er det et krav, at dit website præsenterer sig pænt på både smartphones, tablets og computere. Det er nemlig afgørende i forhold til brugeroplevelsen og et vigtigt parameter i forhold til søgemaskinerne. Heldigvis er mange websites allerede mobilvenlige, men der er et sted, hvor der efter min mening godt kan strammes lidt op i forhold til brugeroplevelsen, eller mere præcist i forhold til sidernes evne til at konvertere og skaffe kunder.
Jeg går lige til fadet og skyder primært på de websites, hvor kontaktinfo eller en kontaktform er det vigtigste for at få kunder i biksen. På de sites har jeg flere gange oplevet, at kontaktinfo er ret vanskelige at finde i den mobile visning af sitet, med mindre man meget aktivt går ind i jagten. Informationerne er ofte, som på desktop versionen, placeret i bunden eller en på decideret kontakt side. Her er det værd at holde sig for øje, at bunden kan være rigtig langt nede i en mobil visning og kan kræve mange scrolls på en smartphone.
Væsentlig information skal frem i lyset
I forhold til kontaktsiden er det efter min mening vigtigt, at den er sat op, så de væsentlige informationer er placeret øverst uden andet indhold, der kan skubbe dem ned på siden. Har du en kontaktformular på en eller flere sider, som skaffer dig kunder, skal den selvfølgelig frem i lyset i den øvre del.
Ikke raketvidenskab
Selvfølgelig skal der være godt og relevant indhold på siden, så du kan sælge budskabet og gøre dig til for søgemaskinerne. Men pas på med at skubbe dine kontaktinformationer for langt væk. Få hellere indholdet placeret efter kontaktinformationen. Det behøver ikke at være raketvidenskab eller ødelægge designet. I virkeligheden kan det blot være et telefonnummer eller et tydelig link til kontaktinformation. Jeg er en stædig hund og skal nok finde de informationer jeg har brug for. Men ikke alle er som mig, de hopper tilbage til Google og vælger en konkurrent i stedet.
Vigtig kilde til kunder
En høj placering af kontaktinfo får selvfølgelig den konsekvens, at andet indhold på siden bliver rykket længere ned på siden, det kompromis må de leve med. Til gengæld er kontaktinfo en vigtig kilde til kunder.
WordPress og kontaktinfo i widget
Bygger din hjemmeside på WordPress platformen og har en kontaktformular eller telefonnummer i en widget, skal du sikre dig, at den pågældende widget, placeres højt oppe på siden i mobilvisning. En i widget i sidebar nemlig finde på at hoppe ned i bunden på mobilvisning.
Test den mobilvenlige hjemmeside
Når du går i luften med en mobilvenlig hjemmeside , så gør dig selv den tjeneste at teste sitet godt iegennem, så du er helt sikker på, at det er nemt at finde kontaktinfo, der i hvert fald, som minimum, skal kunne findes via et enkelt klik i menuen. Jeg har set sites hvor menulinket til kontaktsiden ikke virker, fordi linket i mobil visning blot folder yderligere links ud, uden selv at ramme en side.
En kommentar til “Placering af kontaktinfo på mobile hjemmesider”
Det er ikke kun den mobile hjemmeside der kan bruge tydelige kontaktoplysninger.
Jeg her flere gange med held fået større fokus på telefonnummer og email adresse hvilket har givet mange flere kunder via hjemmesider og webshops.