Mobiltelefoner benyttes mere og mere til vores aktiviteter på nettet. Derfor er det super ærgerlig, at mange hjemmesider ikke er optimeret til visning på mobile enheder. Hvis din hjemmeside ikke er mobilvenlig, og du samtidig deler links til siden på Facebook, er du på den – for du mister sandsynligvis potentielle kunder og penge i kassen.
Fornyligt, skrev jeg et indlæg om, hvor det er bedst at placere kontaktinfo på mobile hjemmesider. Jeg vil her i indlægget koncentrere mig om hjemmesidens formåen i forhold til markedsføring på Facebook, hvad enten det er betalte annoncer eller gratis opslag. Men det gælder for så vidt alle sociale netværk og annonce platforme, hvorfra du har mulighed for at lede besøgende ind på din hjemmeside via links.
Brugervenlighed er ret så afgørende
Lad min vove pelsen og sige, at langt hovedparten af danske aktive brugere på Facebook, der har en smartphone, også benytter Facebook App’en. Jeg vil samtidig påstå, at langt hovedparten af brugerens Facebook aktiviteter sker via deres smartphone. Det betyder helt lavpraktisk, at når du deler et link på Facebook, vil rigtig mange brugere lande på din side i telefonens browser. Forskellen på mobilvenlige hjemmesider og ikke mobilvenlige hjemmesider handler om brugervenlighed, der er ret så afgørende. Derfor er det vitalt, at sidens indhold og menu struktur er læsbare og overskuelig fra både telefoner og Pc’er. Da du samtidig ikke kan regne med, at alle brugere sidder på hurtige mobile netværk, skal der også tages hensyn til load tider på billeder og grafik. Opfylder siden ikke disse krav, smutter mange brugere igen, og du har uanset, hvor lækker og indbydende dit Facebook opslag er, spildt en masse krudt. Google har udviklet et online værktøj, hvor du kan teste om din side er mobilvenlig. Du finder værktøjet her https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/?hl=da
Den mest sikre opskrift er et responsive design
Når du selv byder folk inden for eller er så heldig, at andre deler din side på Facebook, så er du nødt til at diske op med en side, der er brugervenlig for alle, uanset enhed. Med andre ord skal du have en side, der er nem læsbar og brugervenlig på mobil, tablet eller Pc. Den mest sikre opskrift er et responsive design, som ganske automatisk tilpasser sig skærmstørrelsen og omplacerer menuer mm. uden at gå på kompromis med brugervenligheden. En god devise i arbejdet med hjemmesider kontra brugervenlighed er at sigte mod laveste fællesnævner, så er du nemlig næsten sikker på, at alle kan være med.
Billedet viser statistik over trafikken til en hjemmeside, hvortil der er linket i Facebook opslag den 5. september og 12 september. Graferne viser samlet antal besøg (grøn), hvor mange af de besøgende, der kom fra links på Facebook (grøn) og hvor mange, der besøgte siden fra mobiltelefoner (orange.). Det ses tydeligt, at besøgsantallet stiger betragteligt, når der postes link på Facebook og at rigtig mange besøg kommer fra mobiltrafik.
Langt mere attraktiv for søgemaskinerne
Som sidegevinst ved en responsivt design får du også en side, som er langt attraktiv for søgemaskinerne . De crawler nemlig nettet med specielle søgerobotter, der kan spotte mobilvenlige sider og give dem en fordel i forhold til ikke mobilvenlige sider, når folk f.eks. søger på Google fra mobiletelefoner.
Sæt i gang og hold dig opdateret
Tag en snak med dit webbereau, og få sat gang i projektet, så ikke du mister potentielle kunder, og sørg for at holde dig opdateret, for udviklingen går rigtig stærkt. Faktisk så stærkt, at næste standard allerede banker på. Her er der tale om Accelerated Mobile Pages forkortet AMP, som i skrivende stund er under udvikling. AMP standarden skal give endnu hurtigere sider på mobile visninger, og vi må gå ud fra, at det også får betydning i søgemaskinerne.