Sidetitler er vigtige i søgemaskineoptimering

Sidetitler er et vigtigt parameter når du skal optimere dit  website til Google. Sidetitlen er nemlig den der vises som overskrift i søgeresultaterne i Google og dermed det link, der skal lokke besøgende ind på siden. Titler er samtidig et væsentligt parameter i den tekniske SEO fordi de benyttes når Google ranker dine sider.

Sidetitler skal indeholde søgeord

Når du skriver sidetitler er relevansen til indholdet på de enkelte sider afgørende. Titlen skal afspejle det folk kan forvente at finde når de klikker ind på siden. Sidetitler skal derfor indeholde det eller de søgeord som siden er optimeret til. Simpelt forklaret, en side der f.eks er optimeret til cykler, skal indeholde cykler i titlen. Er der tale om røde cykler, skal titlen indeholde røde cykler og så fremdeles. De første ord vægter tungest, så placer de vigtige søgeord først i titlen.

Længden er vigtig

En sidetitel skal som minimum have 30 anslag inklusiv mellemrum, men bør være faktisk væreseo-terninger længere. Korte titler vil nemlig ofte udløse, at Google selv lægger en tekst i titlerne i deres søgeresultater. Titlernes længde, som reelt regnes i bredde og dermed pixels, er en lidt mere kompleks sag. For at være nogenlunde sikker på, at hele titlen vises i søgeresultaterne på alle platforme, bør den ikke overstige ca. 490 pixels. For lange titler vil blive knækket i søgeresultaterne og kan medføre nogle uheldige tekster, der går ud over lysten til at klikke på linket. Der sker ikke noget ved at have længere titler, så må du bare leve med, at titlen knækkes i søgeresultaterne. Den gemte del læses nemlig stadig af Google.

Unikke sidetitler

Hver enkelt side på websitet skal have en unik sidetitel og det giver normalt ingen værdi at have firmanavn i alle titler, med mindre der er tale om et rigtigt stærkt brand. Det er nemlig spild af værdifuld plads. Så brug i stedet pladsen på relevante søgeord og tekster der trækker besøgende til.

Pas på med overoptimerede SEO titler

Nu bliver du måske fristet til at overdrive brugen af søgeord i titlerne for at opnå bedre placeringer, men det er en rigtig dårlig idé. Google er nemlig gode til at spotte denne form for overoptimering og det kan, i værste fald, blive straffet med dårligere placeringer. Overoptimerede titler er heller ikke særlig indbydende for besøgende. Så lad være med at have søgeordet flere gange i titlen som f.eks.:

Billige cykler – Køb cykler her. Gode priser på cykler

Så er det langt bedre at benytte søgeordet i en anden form, som f.eks.:

Billige cykler – Køb din nye cykel her til en god pris

Sidetitler betyder meget i forhold til søgemaskiner

Hvis ikke allerede du har gjort det, er det en rigtig god idé at få optimeret dine sidetitler. En veludført optimering kan nemlig betyde rigtigt meget i forhold til placeringen i Google. Husk relevansen og husk, at titlen skal indbyde til klik, for det handler jo i bund og grund om at få besøgende ind på dit website. Når du har ændret en sidetitel skal du væbne dig med tålmodighed, der kan nemlig gå lidt tid inden Googles søgerobot kommer forbi og siden finder sin plads i søgeresultaterne.

Der findes flere af gratis værktøjer på nettet der kan teste dine titlers længde både i anslag og pixels og så kan du jo prøve at lave en sitesøgning på google. En sitesøgning viser dine titler fra Googles index og udføres med site:www.webadresse.dk i søgefeltet.

Vil du læse mere om søgemaskineoptimering, så læs mit senere blogindlæg om emnet – her

2 tanker om “Sidetitler er vigtige i søgemaskineoptimering”

  1. Ved det ikke, men jeg har på fornemmelsen at det er de samme 500 søgeord alle jagter.

    Man må jo finde det søgeord til ens side der passer bedst, men man skal jo også vurdere om der bliver søgt på netop dette ord. Finder man så et godt match, er der sikkert andre SEO folk der har fundet det. Jeg tror ikke ikke folk der søger er så avancerede, det er ikke så særligt mange forskellige søgeord der bliver brugt.

  2. Hej Villy
    Tak for din kommentar.
    Antallet af relevante søgeord og vendinger varierer selvfølgelig alt efter branche. Men uanset branche, er en grundig søgeordsanalyse altid et godt udgangspunkt for optimeringen, der dukker nemlig tit ord op som konkurrenten har overset. Og så er det vigtigt, at optimeringrn tager udgangspunkt i en 360 graders vinkel. Sidetitler er kun en lille del af den samlede optimering, men et vigtigt parameter i forhold til on page SEO.

    Mvh
    Jesper

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *