Søgemaskineoptimering kræver titler – ikke sidenumre

Jeg undres, når jeg støder på hjemmesider, hvor siderne er navngivet med: side 1, ny side 1, side 2, ny side 2 o.s.v. For sjov skyld prøvede jeg for nyligt at søge på disse ”søgeord” i Google, og jeg må tilstå, at jeg blev rimeligt overrasket over resultaterne. Søgningerne afslørede nemlig en masse hjemmesider, der i den grad må siges at misbruge deres sidetitler i arbejdet med SEO og tiltrækning af besøgende til hjemmesiden.

Mange af siderne er simpelthen navngivet med nummer. Om det er en detalje, der gør det overskueligt for sidens webmaster, en forglemmelse eller ren og skær uvidenhed, skal jeg lade være usagt. Uanset årsagen, er det efter min mening en kæmpe fodfejl og spild af rigtig værdifuld data, både i forhold til søgemaskineoptimering men også i forhold til sidernes præsentation i søgeresultaterne.

Ny side er flere år gammel

Nu kunne man foranlediges til at tro, at der er tale om udviklingssites og testsites, hvor der endnu ikke er taget stilling til søgemaskineoptimering, specielt når en side hedder ny side 2. Men der er altså tale om sider, der er i luften, har været det i flere år og stadig kalder side 2 for ny.

Reklameskilt og et vink til søgemaskinerne i arbejdet med SEO

Sidetitlen er altså et vigtigt parameter i jagten på besøgende og de gode placeringer i søgemaskinerne. En sidetitel skal fortælle de søgende, hvad siden handler om – et reklameskilt i den store mængde af søgeresultater, der skal reklamere for netop dit indhold. Sidetitlen er samtidig et vink til søgemaskinerne om, hvad siden handler om, altså et vigtig parameter i forhold til søgemaskineoptimering. Her dur det ikke at have en side der hedder side 1 eller ny side 1, hvis den handler om haveredskaber. Gode og unikke sidetitler er et krav, hvis du vil ranke godt i søgemaskinerne. Google viser 70 tegn i søgeresultaterne, bruger du dem fornuftigt, kan du faktisk opnå rigtigt gode resultater i søgemaskinerne. Resultatet er selvfølgelig påvirket af konkurrencen, men omvendt set, kan det ikke blive værre og der er egenlig ikke så meget at tabe.

Update marts 2014:  Google har ændret deres måde at vise sidetitler på i søgeresultaterne. Fremover regnes længden i pixels. Se hvordan du SEO optimerer sidetitler her

Test dine sidetitler og tilfør relevans

Er du hjemmesideejer og ramt af ”sidenummerering” og ellers har et mål med din hjemmeside, kan du gøre dig selv en stor tjeneste, ved at gennemgå dine titler og tilføre relevans i forhold til sidens indhold. Du kan selv teste dine sidetitler med et gratis meta tag Analyzer fra SEOCentro der analyserer dine titler og meta data.

9 tanker om “Søgemaskineoptimering kræver titler – ikke sidenumre”

  1. Utroligt at der stadig er så mange hjemmesider derude, der ikke benytter sig af titel-tagget (bare nogenlunde).
    Det giver da også lidt forskel i førstehåndsindtrykket for besøgende, der jo kan se side-titlen i fanen i deres browser.
    I øvrigt tror jeg, at der har været offentliggjort noget meta-tag analyse kode på et tidspunkt – de har i hvert fald nøjagtig samme værktøj tilgængeligt her, med samme formatering på outputtet: http://www.hypergurl.com/form.html

    1. Jeg har faktisk for det ikke skulle være løgn, været inde over en hjemmeside til et mindre firma som ikke kunne finde ud af hvorfor deres nye hjemmeside ikke kunne søges frem på google.
      Den programmør som havde kodet deres cms, havde glemt at slette “Test site” som han havde hardcodet ind i sidens masterpage. Så samtlige sider hed kun “Test site”.

      Men ellers synes jeg det det ses på sider som, naboen knægt har lavet eller en ansat som første gang har brugt Dreamweaver har lavet.
      Da jeg havde mit firma kørende, brugte jeg det faktisk som en indgangs vinkel til at kontakte mulige kunder.
      Hvor jeg forklarede dem om problemet og fordelene ved at rette det, fortalte dem faktisk hvordan de evt. selv kunne ændre titlerne. Den sidste ting gjorde at jeg hentede en del kunder på det, netop fordi jeg gav dem løsningen til at gøre det selv hvis de ville, men samtidig tilbød min hjælp.
      Der var naturligvis også rigtig mange som blot rettede det til efter min guide, men flere af dem anbefalede mig på baggrund af min mail.

      Så måske en indgangsvinkel for dig, kan se at der er mange af den slags sider i Struer. 🙂

      1. Der sker mange sjove ting når der programmeres hjemmesider, men konsekvenserne er desværre knapt så sjove.

  2. Det har helt klart to positive effekter med de rigtige sidetitler; det skaber en synlighed i google, og så giver det en lyst til at trykke. Som du siger er det netop et salgsskilt, og det er vigtigt at man tænker sådan om sine metadata – derfor er call to action en vigtig del af det 🙂

  3. Hej Jesper super indlæg 🙂
    Som du skriver viser Google 70 tegn i titel beskrivelsen, med den indlæser selv op til 120.
    Så man har mulighed for yderlig 50 tegn til skjult reklame over for Google.

  4. Hej Jesper.
    God indlæg, og wake-up call til dem som ikke har fået lavet dette om endnu. De fleste CMS tilbyder det som en funktion. Dog undrer det mig at det ikke er slået til fra standard.

  5. Hej

    Ny side 1, 2 osv. kan jeg huske fra dengang hvor Frontpage og andre mere eller mindre heldige webmaster værktøjer var fremme. Min teori er at mange af disse sider stadig lever og hvis det er gået rigtigt godt så er noget af indholdet blevet ændret. Men Hr. og Fru Jensen der har lært eksempelvis FrontPage at kende de aner ikke hvad titlen er for noget og får den ikke ændret.
    Men det til side så ser jeg stadigvæk nogle af mine konkurenter i kursusbranchen der arbejder med dårlige sidetitler… det er jo helt fantastisk 🙂 Det gør ihvertfald for mig at det er nemmere at komme til tops…

    1. Nå, ja Frontpage den frækkert, den havde jeg da helt glemt og den ku’ bare lave frames så der ikke var et øje tørt 🙂

      Jeg er helt enig, jeg tror også der lever en hel del Frontpage sider derude.
      Når så kombinationen hed Frontpage og naboens knægt, som Jimmy nævner, fik man en rigtig dårlig cocktail.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *