Ved du ikke hvad søgemaskineoptimering er for en størrelse, så får du svaret her. Kort fortalt, så er søgemaskineoptimering tilpasning og optimering af din hjemmeside og forholdende omkring siden, så den kan og bliver fundet i søgemaskinerne. Kunsten er at få en placering så højt som muligt i søgeresultaterne på bestemte søgeord og sætninger (long tail.) Gerne på side 1, eller endnu bedre i top 3
On-page og off-page SEO
Søgemaskineoptimering kaldes også for SEO, der er en forkortelse af det engelske Search Engine Optimization. Bag søgemaskineoptimering ligger en masse parametre, der har betydning for resultaterne. Det drejer sig om ca. 200 parametre, der i højere eller mindre grad, har indflydelse på placeringen i søgeresultaterne. Disse parametre er fordelt på on-page søgemaskineoptimering og på off-page søgemaskineoptimering. On-page, er alle de parametre, som er og kan sættes på selve hjemmesiden, f.eks. tekster og indhold, sidetitler, struktur, url mm. Off-page, er derimod alle de eksterne parametre, der har betydning for placeringen i søgemaskinerne. Off-page SEO er blandt andet indgående links, kaldet backlinks og et af de vigtige parametre i søgemaskineoptimering. Blandt off-page parametrene finder vi også sociale medier og omtale mm.
CMS til søgemaskineoptimering
Hvis du skal have en jordisk chance for at arbejde med seriøs søgemaskineoptimering, i hvert fald on-page, er du nød til at have en hjemmeside, hvor du har adgang til alle de forskellige tekniske parametre. Hjemmesider er ofte opbygget i et CMS system, der er et interface, som gør det nemt at opbygge og vedligeholde siden. Når du vælger CMS er det vigtigt, at det giver dig alle muligheder, for at lave en god søgemaskineoptimering af siden. Hvis du er i tvivl om valget af CMS, skal du tage en SEO konsulent med på banen, så du får den rigtige løsning fra starten. Det kan nemlig være meget bøvlet at skifte, hvis det senere viser sig, at du valgte forkert.
Gør det selv eller hyr et SEO firma
Hvis du selv vil stå for søgemaskineoptimering, findes der et hav af hjemmesider, fora og blogs der omhandler emnet. Når du kaster dig ud i SEO, er det vigtigt at holde tungen lige i munden, for du kan nemt komme til at lave mere skade en gavn, hvis du gør det forkert. Så sæt dig grundigt ind i tingene, og drag nytte af andres erfaringer. Jeg kan klart anbefale dig at købe SEO-LEX, der er en fantastisk SEO bog på dansk, der forklarer tingene så alle kan være med. Hvis du ikke selv har mod på at kaste dig ud i udfordringen, er min klare anbefaling, at du hyrer en SEO konsulent til opgaven. Der findes mange dygtige SEO firmaer, som er specialister på området.
Placeringer gør det ikke alene
I forbindelse med søgemaskineoptimering, er det vigtigt at holde for øje, at det ikke er selve placeringerne i søgemaskinerne, der giver dig værdi. En god placering er ikke nødvendigvis lig med flere handler mm. For at en god placering giver værdi, er det vigtigt, at der også genereres konverteringer – betegnelsen for det der sker, når en besøgende gør noget på din hjemmeside. Det kan være en handel, download af et datablad en telefonopringning og hvad du ellers har som mål med din hjemmeside. Denne form for optimering kaldes konverteringsoptimering og er i sig selv et stort område som jeg ikke vil komme ind på her.