Skjult reklame øger besøgstallet på hjemmesiden

Jeg har ved flere lejligheder oplevet at skjulte reklamer i film, såkaldt Product Placement har givet en kortvarig stigning af besøgstallet på nogle af de hjemmesider jeg driver. I flere tilfælde faktisk en ret markant stigning der samtidig har øget antallet af  konverteringer på siderne. Når forudsætninger er opfyldt, kan det faktum så udnyttes målrettet?

Forudsætningerne er selvfølgelig, at den pågældende side indeholder de produkter som indgår i filmen, og at siden er til at finde i søgemaskinerne. En anden forudsætning for at vurdere om boostet skyldes Product Placement, er selvfølgelig, at jeg selv har set filmen eller i det mindste kender indholdet og omfanget at Product Placement. Tidspunktet for hvornår filmen vises er også af stor betydning for vurderingen. Det er netop tidspunktet der skal vise mig, om der reelt er en sammenhæng, eller det bare er en tilfældighed.

Faktum er, at mange film benytter sig af Product Placement. Der ”reklameres” for alverdens produkter og ud fra mine erfaringer kan jeg hermed konkludere, at det har en effekt, sådan er det.

Hvis nu man er lidt kreativ og rent faktisk opretter sider med henblik på at blive fundet ud fra søgninger med produkt og filmnavn i søgeordene, vil det så have en effekt? – Siden skal selvfølgelig ligge på et velindekseret domæne, så den hurtigt indekseres af søgemaskinerne. Er man lidt på forkant med programoversigten og ellers kender omfanget af reklamer i filmen, kan siden snildt laves på forhånd. Der er i den grad også mulighed for at optimere til en masse long tail søgeord. Og sidst men ikke mindst, der kan ikke være den store konkurrence på søgeordene.

Jeg har ikke testet ovenstående teknik, de stigninger jeg har oplevet i besøgstallene har udelukkende været skabt af søgninger på produktnavne og brands. Har du oplevet tilsvarende stigning af besøgende på din hjemmeside i forbindende med Product Placement, eller bruger du teknikken aktivt i dag, så giv dit besyv med herunder.

5 tanker om “Skjult reklame øger besøgstallet på hjemmesiden”

  1. Jeg må indrømme at jeg ikke har forsøgt det, men jeg husker at en af mine kunder nævnte at han oplevet et svagt “boost” i salget efter en større amerikansk spillefilm havde premiere i Danmark.
    Har du oplevet det udelukkende på en bestemt type af produkter, eller er det generelt brands?

  2. De gange jeg har oplevet et boost har det været på brands og jeg har ikke mulighed for med 100 % sikkerhed at give æren til filmen, da filmnavn ikke indgår i søgningerne. Men det passer med at søgningerne topper lige efter filmen er slut. Det der trigger min nysgerrighed er om det er muligt at få besøg på bredere søgninger – ure, telefoner, kuglepenne, møbler osv. i relation til filmnavn, karakternavn mm. Jeg bliver nok nød til at teste det af på et tidspunkt.

  3. Det er ikke noget jeg har prøvet før, men da helt sikkert noget der skal overvejes om det kan fungere med en af mine sider.
    Har det “kun” givet øget besøgstal, eller har det også betydet en stigning i din indtjening på siderne.?

  4. Hej Jimmy
    I kraft af de flere hits har der også været flere konverteringer, men det er ikke noget som har eksploderet konverteringsraten. Men som tidligere skrevet, kunne det være sjovt at prøve med målrettede sider og se om det er muligt at generere endnu flere besøg og hæve konverteringsraten.

  5. Hmmm – det er lidt sjovt, det må kunne udnyttes på en eller anden måde. Det er lidt det samme som at årstiderne de også påvirker søgningerne i Google. Jeg kan ikke helt finde ud af hvordan jeg skal omsætte denne viden til min virksomhed – men det finder jeg nok ud af 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *