De søgeord som kunder bruger når de søger på nettet kan rent faktisk bruges til andet end søgemaskineoptimering. Søgeordene er en ganske god pejling af, hvilke ord og vendinger kunder bruger, når de er på jagt efter produkter og ydelser på nettet. En pejling der også kan bruges i det almindelige salgsarbejde.
Vigtigt at være på bølgelængde med kunden
Det er blandt andet via kundernes søgeord og vendinger, at vi kan finde ud af, hvad det egentligt er tingene bliver kaldt, set med forbruger øjne. Det vi med vores faglige briller kalder ét, kalder kunderne måske noget helt andet. For at være på bølgelænge med kunden er det vigtigt, at dialogen foregår i et sprog som kunden forstår. Det nytter altså ikke, at vi fortæller en masse om vores ydelse, med betegnelser som kunden ikke aner betydningen af. Lad mig komme med et godt eksempel fra min verden. Da ISDN2 linjer til virksomheder i sin tid kom på markedet i Danmark, drønede vi telefolk derud af med budskaber om den nye teknologi; DDI numre, B kanaler og en masse tekniske betegnelser. Desværre tabte vi mange af kunderne i farten, de forstod simpelt hen ikke hvad det var vi talte om. Havde vi nu i vores iver analyseret søgeord i relation til ISDN2, kunne vi sandsynligvis have landet flere ordrer, eller i alt fald have haft nemmere ved at udbrede budskabet om den nye og spændende teknologi. Nu gik det ikke helt så galt – TDC lancerede i samme periode en massiv reklame kampagne, rettet mod private, som fint fortalte om ISDN og dermed reddede os ud af suppedasen.
Søgeord kan bruges til brugervenlige oversættelser
Min erfaring er, at de ord og betegnelser som kunderne bruger på nettet, også er de ord de kan forholde sig til i andre situationer – egentligt ganske logisk. Det vigtige faktum, bruger jeg i mit daglige salgsarbejde, når jeg er i skriftlig og mundtlig dialog med kunderne. Nu sælger jeg løsninger, der er rimelig tekniske, så jeg er nød til at være skarp i brugervenlige oversættelser. Kunderne er ikke ens og kalder derfor ikke tingene det samme, så der skal være en del ord på lager. Her er en søgeordsanalyse et ganske glimrende input. Det er også sundt engang i mellem at sætte sig ned og tænke søgeordene ind i dialogen med kunderne, det er trods alt dem, der skal forstå budskabet.
Det er helt korrekt – mange indser ikke at både online og offline, kalder kunderne stadig en skovl for en skovl.
Jeg tror dog stadig på at man er nødt til først at fremmest at lytte til hvad kunderne kalder løsningerne, og sekundært benytte erfaringen fra online-analysen.
Helt enig, dialog og lytten er jo netop en af dyderne ved personlige salg. Søgeordene er godt input til at komme hele vejen rundt om betegnelserne set med kundernes øjne, specielt i de brancher hvor der er mange betegnelser for det samme.
Google AdWords er faktisk et glimrende “værktøj” til at finde alternative søgeord ved at tjekke søgeudtryk. SEO arbejdet handler i høj grad om at finde de rigtige søgeord og fraser, så man kan få bedst udbytte af den trafik fra diverse søgeudtryk, der kan skabes til hjemmesiden. Der er så meget at hente på den front.